tirsdag den 14. april 2020

Er du god til pleje dig selv? Del 2

Den anden del synes jeg handler om, hvor god du er til at pleje dig selv, altså dig.. dit mentale dig.

Udover det mentale, er der naturligvis også det fysiske, som hvad du spiser og om du får motioneret lidt, samt sovet nok.

Dette indlæg handler mest om at have fokus på dig. Om du husker dig selv i det daglige motorvejs ræs som dagligdagen hurtigt bliver.



Som skrevet lidt om i et tidligere indlæg, så skal man huske at mærke efter om hvordan man har det. Inderst inde. Som jeg også nævnte, så er jeg ikke selv super god til det, men som du ved, så kan man jo altid blive bedre og sålænge at man giver det et forsøg og øver sig, så er man jo rigtig godt på vej og man kan vel ikke rigtig forlange mere.

Det at passe på sig selv synes jeg omhandler mange aspekter. Det handler om hvad du spiser, hvor meget du sover, hvilke mentale ting du siger om dig selv, hvordan du lader andre behandle dig og om du får bevæget dig mht motion.
Det er det jeg tænker på, når jeg tænker på om man passer på sig selv eller ej.

Jeg synes det er vigtigt at man tager tid til sig selv engang i mellem. Om det så er at du vælger at tage en lur, gå en lille tur med noget i ørerne af lydbøger, læser en bog, dyrke motion/træning eller en shopping tur. Husk at du skal gøre noget af det som kun er for DIG!
Du skal huske dig selv og hvad som fylder din kop op.
Jo jo bevares din mand/kæreste og unger vil du helt sikkert sige fylder din kop op, hvilket jeg ikke er i tvivl om, men vi har det nu stadig sådan som kvinder at vi (nogle gange ubevist) bliver et stort service organ til dem omkring os.
Nogle gange lidt uden at vi får fyldt vores egen kop op, men vi sørger altid for at andres fyldes op.

Det er måske loddet som kvinde, men jeg er også fast overbevist om, at vi stadig skal huske os selv og hvad vi har lyst til.

Rigtig mange af os kvinder er heller ikke for gode til at tale kærligt til os selv (mig selv inklusiv).

Er du f.eksempel god til at rose dig selv? Gør du ting du er stolt over? Får du klappet dig selv på skulderen over dine valg og hvad du synes du gør godt?

Se om du kan øve dig lidt i det. Jeg skal også, for jeg er SUPER mester i at snakke ned til mig selv. Finde fejl ved mig selv, komme på en masse ting jeg ikke kan (hallo.... hvad med at fremhæve alle de super fine ting jeg kan. Det er da meget bedre), og endda nogle gange have ondt af mig selv.

Det er bare ikke vejen frem kan jeg sige. Nope!

Der skal fokus på det positive. Det vi er gode til. Det du er god til og det jeg er god til, og så er det helt super fint at vi ikke nødvendigvis er gode til det samme, og endda har vi måske ikke lige mange ting vi er gode til, men det er også helt ok. Vi skal ikke være ens. Vi skal være forskellige og vi er noget værd og lige gode som vi er.

Vi skal bare huske at pleje og passe på os selv. Vi skal huske at gøre de ting for os selv som vi føler giver os energi og fylder os op, samt tale pænt til os selv.

Hvad gør du for dig selv for at pleje dig selv?


Ingen kommentarer: