tirsdag den 12. januar 2016

LCHF status #1

Jeg startede på at køre over på LCHF principperne lige inden jul, men vidste jo godt at det ikke helt ville kunne lade sig gøre med den traditionelle julemad. Jeg forsøgte at justere lidt til og ellers så nyde det og tage en tørn når juleferien var overstået.

Nu er ferien overstået og jeg har her efter en lille uges tid tabt mig, men mere vigtigt så har jeg ikke har følt mig sulten. Der er en verden til forskel at gå fra at være konstant sulten til at være mæt mellem måltider og samtidig gå ned i vægt.
Det er bare ikke fedt at gå rundt og være små sulten konstant. Det gør mig gnaven og sur og jeg får endnu flere negative tanker om mig selv og min krop.
Dumt.. mega dumt. Nu er det sådan at jeg ikke altid er god til at være sød ved mig selv, men det lykkes i perioder.

Jeg føler at kroppen har det bedre og hovedet ligeså. Det er virkelig en vigtig ting for mig. Pt må jeg sige, at det føles fedt og helt rigtigt.

Det hjælper at kører lifesum appen ved siden af som kan informere mig om jeg overholder mine mål mht antal kulhydrater pr dag. Jeg har ikke valgt at køre striks LCHF, men en mere moderat version hvor jeg får ca 50 gr kulhydrater pr dag.
Denne uge har jeg ligget over i protein og fedt, men vægten er stadig gået ned plus jeg ikke har været ekstra sulten eller gået rundt og været sur. NICE!!!

Hvis man læser lidt om det, så siger de alle at brød blandt andet er super dårligt for din krop, men samtidig indrømmer de, at man nok ikke helt kan lade være med at spise det. Personligt så kører jeg lige den her periode (indtil vægt mål er nået) hvor jeg ikke spiser brød overhovedet, men så kan det tænkes at jeg tillader mig lidt brød efterfølgende. Vi får se.
Hvis jeg på ingen måde har behov for det, så er der jo ingen grund til at spise det, så det vil kun tiden vise.

Denne uge fik jeg f.eks pandekager med flødeskum og hindbær som aftensmad. Hvor nice er det lige? Som min veninde skrev som kommentar "det er jo snyd.. det er jo ikke kur", men jo det er det skam - bare LCHF mad. Man kan jo køre LCHF som kur, eller man kan forsætte med at spise efter det. Jeg tror personligt, at jeg kører og forsætter med det i min hverdag men hvor jeg nogle dage nok tillader mig.
 
Efter 1 uge på LCHF har jeg tabt mig 800 gr. Jeg har spist minimalt af mørk chokolade (70-85%), holdt mig fra frugt og kulhydrater, samt heller ikke fået alkohol. Samme mht saftevand eller sodavand. Det har jeg heller ik rørt.

Denne weekend skal vi over til svigerfamilien - det bliver lidt en prøvelse for de spiser efter gammeldags version, men eftersom det jo er familie så finder jeg nok ud af det. Jeg ved, at de ikke vil have noget imod at jeg laver lidt justeringer, hvis bare jeg selv står for det. F.eks så plejer de at lave morgenboller til morgenmad med ost og syltetøj. Jeg laver et par æg og snupper osten med kaffen.
Mht frokosten så må jeg bare lave et par stilke af peberfrugt og agurk og tage med ind således at jeg stadig kan spise samme pålæg men bare uden brødet. Det løser sig - jeg har ihvertfal tænkt mig at forsætte for det ville være spild af kræfter, såfremt jeg tager denne weekend med alt for mange kulhydrater.

Min mor kom dog med en "skarp" kommentar da jeg nævnte at jeg ik skulle have nogle kartofler.. "nå du skulle vel ikke være på kur som altid?". SMÅKAGE siger man så! Tak for de søde ord mor.
Jeg er ikke altid på kur, men det er sandt at i mange år har jeg ikke været helt tilfreds med min vægt. Ikke at hun på nogen måde har afholdt sig fra at kommentere på min vægt, nærmere tværtimod.. hun kommer gerne med kommentarer om at min mave er for stor og at jeg bør tabe mig 5 kg osv osv.

Jo jo... det kommer ik fra fremmede :-)





Ingen kommentarer: