tirsdag den 4. august 2015

Fedme-epidemi & sukker!

Først og fremmest er jeg ikke frelst - jeg spiser selv sukker i form af både slik, kage, som frugtsukker og i forarbejdet mad, men jeg må indrømme at det satte en del tanker igang efter jeg så det her dokumentar program som hedder "FED UP".
Hvis du er medlem af Netflix kan du selv se det - faktisk ville jeg anbefale dig at du gjorde. Der er ikke noget nyt revolutionerende over programmet andet end at de faktisk siger, at man i USA har taget fejl af hvorfor folk bliver fede. Eller med andre ord - fokus har ligget et forkert sted.

Du har sikkert hørt det og jeg er også fortaler af det, nemlig at det handler om at spise en varieret kost og få rørt dig.
Nogle kalder det kalorier ind kontra kalorier ud, men som de også siger her i programmet så kan man være nok så god til at tælle kalorier osv men i bund og grund handler det om HVILKE kalorier man spiser for en kalorie er ikke bare en kalorie.

Lyder det forvirrende? Det handler om at børn (og voksne) skal f.eks cykle 1,5 time for at forbrænde en sodavand af. De fleste har ikke tid til det og mange børn kan slet ikke cykle sålænge. Det er vel heller ikke fair at de skal bare fordi de drikker en sodavand eller?
Det handler f.eks om, at der i en håndfuld mandler er en masser kalorier, men der er også en masse fibre i som er med til at det er langsomt optageligt. Med andre ord din lever kommer ikke på overarbejde for at "behandle" det du har indtaget kontra en sodavand eller anden kalorie kun baseret på sukker.
Det ryger direkte i leveren og den kommer på overarbejde og din bugspytkirtel træder til for at hjælpe. Det som i princippet kommer ud af dette er rent fedt til aflejring i kroppen.

Ikke super optimalt vel? Nope.

Nu kan man jo tale for og imod sodavand (igen jeg drikker det selv til tider) og sodavand er jo på ingen måde den eneste synder på markedet. Jeg ved godt at der er sukker i mange produkter, men jeg skal være ærlig og sige at jeg var slet ikke klar over HVOR mange produkter som har skjult eller ej skjult sukker i sig. Det er jo vanvittigt.
Dertil kommer, at mange tror at fedtfattige produkter er sunde for de er jo fedt reduceret ikke sandt? Jo jo.. det er de skam, men som de også siger i dokumentaren så smager produkterne bare klamt og hvad gør man så? Man tilsætter sukker og andre tilsætningsstoffer for at få det bare til at smage nogenlunde.
Skræmmende ikke?

Utrolig mange går rundt og forsætter med at tage på fordi de er uvidende om at deres fedtfattige / non fat/ zero osv er fedende. De er mindst lige så slemme som de almindelige produkter.
De produkter som har fået tilsat sødemidler er også "bad guys" idet de stadig sender besked til din hjerne om at den hermed får sukker. Din hjerne kan ikke kende forskel på kunstigt sukker eller almindelig sukker.

Sukker er lige så vanedannende som kokain. Vildt ikke? Det er heller ikke noget nyt. Jeg har hørt det før, men det er stadig rart at blive mindet om det engang i mellem.

Jeg er glad for at vi i Danmark ikke har helt samme forhold som ex. i USA med kantine ordninger som har samarbejde med de store virksomheder (som sælger junk food), men at vi i stedet mange steder giver vores børn en madpakke med.
Det næste er så at se på indholdet i denne madpakke. Det hjælper ikke at det alt sammen er fyldt med sukker, men det er forældrene der har ansvaret for hvad deres børn spiser. Specielt allerede fra de er helt små.

Min holdning til den stigende fedme i DK er, at der også i DK kommer mere og mere forarbejdet mad. Mad som er fyldt med alt muligt crap, men også fyldt med sukker og som er en hurtig løsning mange husstande tyer til. Af forskellige årsager.

Mine børn er ikke overvægtige, jeg er ikke overvægtig og min kæreste er heller ikke overvægtig. Gør det mig til en bedre person end dem som evt er? Nej - på ingen måde så det er ikke med det i mende, at jeg siger at vi selv er skyld i hvad vi spiser og hvornår og hvor meget.
Vi bliver påvirket af reklamer (sådan har det været i 100 år) og tiderne skifter mht om folk kan og gider lave mad.
Det er ikke alle som gider eller har lyst. Det er heller ikke alle som mener de kan. Det vil jeg nu mene er noget fis (husk det er min mening), for i mine øjne handler det om at kunne læse og kan du læse, så kan du både finde ud af at følge en opskrift OG læse ingrendiens listen bagpå de produkter du køber.
Nettet bugner med opskrifter og der findes et hav af opskrift bøger fra forskellige forfattere, så det er ikke lige fordi det ikke er til at få fat i.


Dog kan man sige, at vi alle bliver påvirket til at købe f.eks junk food, "fedt fattige produkter", hurtige madløsninger og forarbejdet mad hver dag i form af de forskellige reklamer der kører samt alle de produkter man støder på i forretningerne. Så det er op til den enkelte at navigere rundt i denne her jungle af reklamer, produkter og sukkerarter hvilket jeg vil sige kan være ret så umuligt nogle gange. Ingen tvivl om det.

Tilbage til det med at sukkeret er skyld i fedme. Føj hvor det er klamt at tænke på... når man så bliver gjort opmærksom på alt det skjulte sukker som findes i maden.
Jeg ville ønske, at det blev ulovligt at tjene penge på den måde, men det eneste vi som forbruger kan gøre indtil videre, er at STOPPE med at købe produkterne.
Det hjalp lidt da der kom sukker afgift på produkterne her i dk, men eftersom det er sløjfet igen så tror jeg der går lang tid før end man indser at der er nød til at være lovgivninger omkring dette.

Lad os håbe at der sker en ændring på dette - at folk bliver mere vidende om hvad det er de spiser for det er altså ikke bare ligegyldigt hvad du putter i munden!!!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Terrific article! This is the type of info that are
meant to be shared around the net. Disgrace on the seek engines for
no longer positioning this publish upper! Come on over and seek advice from my web site .

Thanks =)