tirsdag den 26. august 2014

Delte mavemuskler ?

Jeg har en kollega som selv blev mor for omkring 5 måneder siden. Hun blev tjekket for om hun havde adskilte mavemuskler - også kaldet rectus diatase. Det havde hun... Jeg blev temmelig overrasket over at høre det for hun er mega veltrænet og ud ad til ser det ud som om hun er tilbage til hvordan kroppen var inden graviditet.
Derfor begyndte jeg at tænke "shit.. gad vide om jeg også har det???" Tankerne har myldret rundt og fyldt en masse for hvis jeg har det så er jeg jo nød til at få det ordnet.
Man kan komme til deres info møde (maven & mig) og få det tjekket gratis, men det har jeg ikke tid til at vente på for det er først om 2 uger.
Hvis man skal igang med træningen så må man ikke lave anden træning (jo power walking, cykling og gå ture. Jeg spurgte ad til ridning og fik vist ok for det. Det skal jeg lige følge op på) og det er i 6 uger!!!

Nu ved du jo, at jeg allerede nu sidder og venter utålmodigt på at jeg får ok fra lægen om at må gå igang med at træne, så du kan vel levende forestille dig hvordan jeg reagerede på det med at man lige får udskudt træning yderligere 6 uger!!!
Ikke lige det mest sjove at få af vide. Omvendt så vil jeg jo heller ikke starte på noget træning og få ødelagt mere end jeg gavner.
Man må nemlig ikke lave alm mavebøjninger, hvilket jeg da helt sikkert nok ville have lavet på et eller andet tidspunkt. Jeg læste mig frem til at burpees, push ups og planken samt tvist også var øvelser man skulle undgå hvis man havde adskilte mavemuskler.
Øh... lige præcis alle disse øvelser ville med 100% garanti være nogle jeg ville have lavet, så jeg er glad for at jeg lige får det tjekket inden jeg har gjort noget.

Jeg skal derind i morgen - dommens time, men jeg tænker at hvis jeg ved det allerede i morgen, så er det jo bare med at komme igang og så bør jeg være klar til at træne i starten af oktober.
Det er ikke optimalt (ikke i min verden), men 6 uger er bedre end en mave som stadig ligner man er gravid.

Så jeg er meget spændt på hvordan kroppen ser ud "indvendig". Det får jeg lidt afklaring på i morgen.

Jeg vender tilbage med opdatering senere.

Lillebror er 6 uger i skrivende stund og jeg må bare sande at få skrevet en masse blog indlæg - eller faktisk bare det at følge med i andres oplæg er nærmest håbløst. Jeg får læst lidt og skimmet Instagram igennem når jeg alligevel sidder og ammer, men derudover synes jeg godt nok dagene går bare med ingenting. Ikke fordi jeg ligger og flader den i sofaen men fordi tiden bare flyder sammen med amning, bleskift, underholdning af baby, sove, mad og hygge med familien. Der er pt ikke meget "mig tid" så bloggen halter en hel del.
Da bloggen her er en del af mig kommer den til at forsætte, men den har bare ikke samme betydning. Eller for at være 120% ærlig så synes jeg ikke jeg har samme tid og det vrimler heller ikke med tanker i hovedet som jeg synes skal ud.. ha ha.. de fleste tanker går på "hm.. gad vide om han får nok af spise" osv osv.

Bloggen skal nok vende tilbage når der kommer mere søvn på kontoen og mere "luft i daglig dagen". Indtil da vil det være sporadisk med indlæg, men håber du vil hænge ved :-)


Som du kan se så mangler jeg stadig nogle kg - det går lidt langsomt når der ikke trænes. I skrivende stund mangler jeg knap 6 kg for at være tilbage på start vægt, MEN... snakker vi cm så mangler jeg mere end 10 cm i tajlen. Det viser bare endnu engang at vægten ikke kan fortælle alt. 
Den kan give et billede, men er det billede det korrekte? Det mest rigtige? Nej vel. Jeg bruger den, men jeg bruger lige så meget mit målebånd og jeg ved at jeg skal bygge alle muskler på igen. 

Dog en ting af gangen - først tjekker vi lige mavemusklerne og de er som de skal være eller ej ! :-)




Ingen kommentarer: