onsdag den 19. august 2020

Gode rutiner er helt klart med til at gøre ting bedre

Har du mange rutiner? Jeg vil vædde på, at du har flere end du lige selv tror. 

Vi har en del. Mange af dem er dog nogle vi ikke helt tænker over. F.eks så vil jeg vædde på, at du (hvis altså du bruger det), smørrer kroppen ind i bodylotion på samme måde hver gang. Nemlig fordi du har skabt dig en rutine i måden og hvilken del som kommer først og sidst osv. 

Prøv bare for sjov at starte f.eks på benene næste gang, eller armene - ihvertfal et andet sted end du plejer, så vil du måske lægge mærke til at du rent faktisk kører på rutinen hver gang du tager bodylotion på. Skægt ik? Det er fordi det er nemmest for hjernen at køre lidt autopilot og lade tingene være det samme igen og igen.


Måske har du en rutine, som hedder at du tjekker sociale medier som det første, efter du har slået alarmen fra. Hvis du gør, så vil jeg råde dig til at droppe den rutine. Det kan sætte niveauet for hvordan din dag og humør bliver. 

Ofte er jeg sikker på, at det ikke gør dig i strålende humør og du derefter springer ud af sengen. Måske ser du, at hende du følger, allerede har været ude på morgnens løbetur, hvorimod du valgte at snooze og nu ikke kan komme af sted uden at skulle komme super for sent på arbejde. Du bliver dermed lidt sur på dig selv over du kom lidt for sent i seng igår og fik snoozet for længe her til morgen. 

Med andre ord - dit humør starter i den negative ende! Det er da et kedeligt sted at starte. 

Jeg har en rutine som hedder jeg gør mig klar på badeværelset efter at have slået alarmen fra (og jeg bruger ik min mobil som vækkeur, men har et vækkeur kun til det). Jeg begyndte for en del tid siden, at lægge mit tøj frem dagen før, fordi der havde jeg tid til at prøve forskellige outfits ud (og droppe igen hvis jeg ikke synes om dem), samt min hjerne er bare mere glad for ikke at skulle tage stilling til det så tidligt på dagen. Jeg tog mig selv i ofte, at stå og stirre ind i skabet, og ikke kunne bestemme mig for hvad jeg skulle have på.

Når det er lagt frem, så tænker jeg ikke over det og så er min hjerne bare mere happy over ikke at skulle tage stilling til det. Lidt ligesom når du er på ferie og har pakket kufferten. Så kan du jo kun tage det på du har pakket ned ikke sandt😀😏

Vores morgener kører også mere eller mindre ens hver dag, men jeg overvejer om jeg skal se om jeg kan lave bare lidt om i min egen, således at jeg kan sidde og nyde en kop kaffe inden jeg vækker ungerne. Lige nu som det er, så vækker jeg dem når jeg har gjort mig selv klar, mens de tager tøj på og morgen toilet, så laver jeg deres morgenmad klar. Nogle gange smørrer jeg madpakken om morgenen, men ellers så er den lavet om aftenen. Her efter ferien har det været om morgenen, men tror vi lige skal tilbage til aften for det er nu rart bare at tage den ud af køleskabet og så i skoletasken. 

Jeg når en kop kaffe.. nogle dage, og ellers er det først når de er sendt af sted til skole at der er tid til dagens første kaffe. Andre gange drikker jeg den stående mens jeg smørrer madpakkerne. Du ved en tår hist og pist 😆Her tænker jeg, at jeg burde lave den dumme rutine om og i stedet sidde roligt ved køkkenbordet og spise med de andre... men der er jo altid steder man kan forbedre sig ikke sandt? Jeg skal nemlig starte med at gå tidligere i seng. Ofte får jeg hængt ud for længe på sofaen med at tjekke diverse sociale medier, hvilket jo i princippet er fuldstændig ligegyldigt og berigere jo ikke mit liv super meget - kontra at få sovet nok og være frisk dagen efter. 

Ellers så ligger jeg med snuden i en bog og skal bare liiiiiiiige læse lidt mere, så klokken stadig bliver langt over det jeg havde planlagt i hovedet, og vi er dermed stadig i den rutine at jeg ikke kommer tidligt i seng. Klokken er stort set altid 00.00 før end jeg ligger i sengen. Det er bare ikke godt nok, når vækkeur ringer kl 6.30 og hvis jeg overvejer at sætte det til før, så skal jeg også tidligere i seng. 

Ved ikke hvordan du har det med søvn, men jeg fungere bare skidt på 6 timers søvn for mange dage i træk. Jeg skal helst have 7-8 timer. 


Så målet de kommende dage og uger er, at få skabt en ny rutine for mig selv. Både morgen og aften og jeg er sikker på, at det vil blive til et endnu bedre resultat end som det er nu. Det skader jo ihvertfal ikke at give det et forsøg, man kan jo altid vende tilbage til hvordan det var. 😏



Ingen kommentarer: