onsdag den 28. november 2012

En lille efterårstur til Sverige

Nu er det jo ved at været et godt stykke tid siden at vi var afsted, men det spiller i princippet ingen rolle. Det gør jo ikke vores tur dårligere.
I september måned var min familie og min venindes familie, en tur i deres sommerhus i Sverige. De ejer et kæmpe hus i den svenske skov og jeg har efterhånden været deroppe et par gange, men alligevel er der meget i området jeg endnu ikke har set.Der er bare så smukt og selvom huset godt nok ligger lige ud til vejen, så er man alligevel "plantet i ødemarken". Der er trods alt 20-25 min kørsel til nærmeste by og foruden naboen så er der langt mellem husene.
Man føler sig på ingen måde overbegloet, men tværtimod lidt "palle alene i verden" - på den fede måde :)

Vi kom derop en fredag og vi havde været så smarte denne gang, at have fordelt mad indkøbne i mellem os, så alt var købt på forhånd. Det kan virkelig godt svare sig både prismæssigt (det er forholdsvis dyrt i Sverige mht kød), samt det var super at vi ikke skulle stå og blive enige i supermarkedet. Trust me - det skal man ikke gøre. Vi gjorde det sidste år og det viste sig, at vi nærmest alle ønskede os hver sit til aftensmad. Så er gode råd dyre og hvem vil give efter for sit ønske? Næ nej - det ønskede vi ikke en gentagelse af, så hellere bestemme et måltid mad hver især hjemmefra og så var det sådan det var. Det er jo ligesom når man kommer over til middag. Der spiser man jo hvad man bliver serveret uden problemer, hvilket vi gerne ville kopier i Sverige.

Lørdag sov vi alle længe, tog os god tid til at komme i tøjet, blive klar osv (vi havde jo weekend, så ingen stress og vi havde heller ingen tids pres. Vi skulle jo kun nå hvad vi havde lyst til).
Derefter gik turen ud i skoven for at finde svampe. Nøj en fed oplevelse. Jeg siger dig at skovene der er SMUKKE !!! Hvem der bare havde sådanne skove til hverdag. Dem tror jeg ikke man kan blive træt af at gå ture i.
Nu var det min første svampe tur, så jeg måtte lige alligere mig med min veninde og spørge hver gang "må man godt spise denne?" "hvad med denne? Er den giftig?" osv.
Hoved målet var kantareller.... Den store jagt gik igang.... Hvad spottede min dejlige kæreste ? Kantareller. Så var det min tur - i det fjerne kunne jeg spotte den gule farve gemme sig ved nogle træstammer.. jeg næsten løb derhen. Halli Hallo - sikke en fangst. Ikke for at blære mig, men jeg var faktisk den som fandt flest i et hug. Stolt måtte jeg så vise dem frem til min veninde og hendes mand, det var jo min første svampetur og sikke en fantastisk oplevelse og endda med meget positivt udfald og udbytte. hi hi. Skønt !

Ungerne synes det var en fed ting bare at rende rundt i skoven og fægte med pinde, kravle på sten, plukke mos osv. Jeg selv var yderst fasineret over hvor mange vilde blåbær der var. De var overalt. Jeg fik næsten jule lys i øjnene - Sikke en kage jeg kunne bage ! Med friske blåbær.. uhmmm...

Efter den fine fangst af svampe stod resten af dagen mest på hygge, afslapning, madlavning, lege osv.

Søndag måtte vi lige ud en tur mere - vi ville jo gerne have så mange svampe med hjem som muligt, men da vi gik i en anden skov end lørdag, måtte vi sande at det ikke blev til samme store udbytte. Lidt øv, men omvendt så kan man vel heller ikke gå ud hver dag og komme hjem med 5 kg svampe bare sådan uden lige. he he.
Jeg kan huske min tid fra diverse lejr skoler / udflugter og hvor skønt det er med bål, så jeg var jo den store fortaler for at vi også nu her på turen tændte et.
Hi hi... Nu var bålet jo mest for børnene, men det endte nu med at det var os voksne som sad klistret til bålet med vores snobrøds pinde og forsøgte at få det bedst grillede snobrød. Det var lige før der gik sport i det, som kun voksne kan præstere. Komisk men for pokker hvor var det bare fedt. Jeg sad virkelig med en helt igennem skøn fornemmelse i maven. Vi havde haft nogle yderst gode dage, her sad vi ved bålet med vores snobrød og ristede skumfiduser, mens solen kiggede frem og ungerne legede ved siden af. Det var et helt "kodak moment". Lige til foto bogen.
Jeg kan naturligvis ikke sige om de andre havde samme indre "freds følelse", men jeg kunne se at de også nød det hele i fulde drag. Jeg har bare ikke længe følt mig så hel, glad, varm og lykkelig på en gang. (Altså jeg går ikke rundt og er ulykkelig, men den bål oplevelse bragte så mange gode minder frem, samtidig med jeg jo oplevede en masse nye. Det bliver bare ikke bedre).

Søndag eftermiddag var det afrejse dag og turen gik hjemad inden det blev for sent. Mandag var jo børnehave / arbejds dag igen og det ville være så trist at skulle slutte en god weekend af med trætte børn mandag morgen.

Vi har været deroppe et par gange, men det er helt sikkert ikke sidste gang vi kommer derop. Det er simpelthen for skønt et sted, en hel lille oase, som man bare må tage til mindste et par gange pr år for lige at få fyldt sín "afslapnings kvote" op igen. (Afslapnings kvote .- hvad pokker ?? Tænker du nok, men jeg kunne ikke rigtig finde det helt rigtige ord for det, så dette var lige det som faldt mig ind. Man får fyldt sine reserver op FULDT igen, får slappet af, nydt hianden, nydt naturen og bare nyder nuet. Det er det, jeg mener med ens afslapnings kvote)

Jeg håber vi kommer derop engang i forået eller inden vinteren er slut. Der er så pokkers smukt når sneen ligger som en hvid dyne over det hele. Plus der ikke er langt til en skibakke - se det ville jo ikke være dårligt !
Vi må vist hellere til at planlægge næste tur snart.. that's for sure :)


Ingen kommentarer: