onsdag den 16. december 2020

Jule stress eller mangel på samme?

 Stresser du over julen og over de gave indkøb du skal foretage dig? Eller måske blot over, at i år bliver julen ikke som den plejer, fordi vi ikke må samles mange, og man i princippet heller ikke må krydse kommunegrænser.

Jeg stresser aldrig over julen. Heller ikke de år hvor det er os som skal lægge hus til det. Når vi nærmer os 1. advent, så plejer jeg at pynte op. Det tager ikke lang tid for det er stort set kun stuen vi har pyntet op i. En smule i køkkenet. Min kære mand synes vi har meget. 😄 Han skulle bare vide.... vores fylder en flyttekasse og lidt til. Min søde veninde har 10 kasse med jule pynt/stads i... Der kan man snakke om at have meget julepynt. Det skal lige siges i hendes tæller også jule håndklæder, sæbedispenser som er juleagtig og guirlander med "gran" og lys i. Vi har kun lyskæder til udendørs. 

 

Vi når også altid at få lavet de traditionelle juledekorationer inden december. Mest fordi at butikkerne har gran og ler lige efter Halloween, og så begynder børnene og spørge om hvornår vi ikke skal lave dem. 

For nogle år siden nåede jeg at lave hjemmelavet julekonfekt til selve jule aften. Det har jeg ikke nået de sidste par år, for vi har i stedet bagt peberkagermænd som bliver pyntet med glasur og krymmel, samt pebernødder. Jeg indrømmer, at jeg så ikke også laver julekonfekt. Der må jo være en grænse 😆 December er i forvejen fyldt med ekstra slik og søde sager, da de får en chokolade julekalender, og nogle gange slik i jule sokken. 

Kalender gaver - det er det eneste som kan stresse mig. Et år forsøgte jeg at købe en samlet pakkeløsning, men det var virkelig få ting der var et hit, så det følte jeg var spild af penge, og i december er der rigeligt at bruge penge på! Nu er vi derfor tilbage til at jeg stresser en smule over at skulle finde 24 små sjove/spændende og ikke for dyre ting at have i sokken.

Storebror er gået over til at få adventsgaver og det gør det en smule nemmere, da han så dermed får lidt større ting, men storebror fik kalendergaver til han var 10 år ca, så lillebror får lov til at få pakkekalender længe endnu - hvis han ønsker det. 

Der vil så dog være dage, hvor han måske ikke bliver lige begrejstret for hvad der ligger i julesokken, men sådan er det. De har lidt høje forventninger om at sokken indeholder store gaver, så det er lidt samme rille hvert år.... Jeg tror det er konceptet med at man får store julegaver til jul, men de forstår så ikke helt hvorfor det er små gaver løbende. Min kære mand synes jeg er godt tosset ved at blive ved, men jeg husker det bare som noget jeg virkelig elskede som barn. Jeg fik naturligvis også pakker, som ikke hver gang bragte lige megen glæde, men selve det med at få små pakker hele december - det elskede jeg.

Kunne jeg få det stadig så gjorde jeg det. Jeg har overvejet at købe en af de her creme / parfume voksen jule kalendre til mig selv, men de er nu ret så peberet så pt har jeg ikke haft råd. 


I skrivende stund mangler jeg stadig en hel del gaver, men der er mange dage til jul endnu.... Det når jeg 👌😊

Til gengæld skal jeg have købt flere gave til julesokken, så må en tur i Søstrene Grene eller Tiger butikken og finde lidt "jule godt". 


Stresser du i julen eller i December måned? Hvad gør dig evt stresset ?




Ingen kommentarer: