mandag den 14. september 2020

Hvad jeg glæder mig til her i løbet af efteråret #1

 Kalenderen siger jo efterår, men naturen fortæller det ikke helt endnu med deres stadig grønne blade. Temperaturen har ligget ok højt - altså hen ad dagen, for morgerne er dog pænt kølige - når man tænker på, at det ikke længere er sommer. 

Hvad skal du lave her henover efteråret?


Personligt vil jeg ud i naturen og finde diverse ting til at lave kreative ting af med ungerne. Jeg surfede på Instagram forleden aften og fandt et fint billede som var små pindsvins lysestager, lavet af ler, kogler og et stearinlys. Meget simplet, men ret så søde. Så kan de holder her over efteråret og blive smidt ud når vinteren banker på. 

Nu kan jeg ikke helt huske hvornår det er at kastanjerne falder ned, men mener det er lige her i slutningen af september, så det må vi ud og finde ud af snart. Vi får aldrig lavet dyr eller andre ting af dem. Du ved f.eks de her edderkop lign man kan lave med tændstikker, garn og kastanjer som man så kan hænge op. Jeg ejer intet garn, men måske jeg lige skulle investere i et bare en garnnøgle til at lave disse eller andre kreative ting med.

Jeg overvejede faktisk at bestille en kreakasse, men jeg synes de virkede alt for dyre og jeg ved, at det ikke er hver weekend, vi kommer til at sidde og nulle med kreative ting. Det bliver engang i mellem når der er tid og lyst.

Her over efteråret skal vi ud og gå i skoven. Jeg synes vi skal ud på almindelige gåture, men også både ned på den "lokale" shelterplads og lave bål, samt 1-2 ture på naturlegepladsen som vi har nogenlunde tæt på os. Selv storebror er ikke for stor til den, da den ligger midt i skoven. Plus man kan lave bål, og det er bare altid et sikkert hit. Bål, lidt til at spise eller et par skumfidusser at riste og så ellers bare højt til loftet og masser af natur omkring, er virkelig noget vi kan bruge flere timer på. Er vi af sted så skal man have godt med tøj på, og være klar på at afsætte flere timer til det, for det har aldrig været sådan at vi kun er af sted i 1 time.... hahahha.. nej som regel vil de ikke med hjem efter selv 5 timer. Det er lidt ligesom når vi er på stranden "ej vi skal ikke allerede hjem - vi er lige kommet". Med andre ord de har rå hygget sig og synes det har været helt fantastisk. 


Vi ville gerne have været af sted til hyggeligt æblehøst arrangement på Gl. Holtegård, men pga Covid-19 så er det aflyst i år. Øv bøv. Det var ellers super hyggeligt sidste år. 

Vi tager til gengæld så nok ud og plukker vores egne æbler. Det er også altid en stor succes og man skal være forberedt på at komme hjem med en masse æbler. Virkelig mange!!! 😆 Men de bliver altid spist og ellers kender jeg en hestebasse som vil elske at spise dem, som vi ikke får spist. 

Normalt ville jeg lave en kage af det, men ungerne gider ikke æblekage, eller æbletærte eller for den sags skyld æblegrød, og eftersom vi voksne ikke har så godt af at sidde og smovse det hele for os selv, så laver jeg det ikke. Man ved aldrig om det kunne ske, at det blev lavet en aften vi fik gæster - det er noget andet, for så er vi ikke kun 2 om at spise en hel tærte.. haha



Se hvad jeg fandt på pinterest til hvad man kan lave af kastanje dyr - er de ikke søde? 



Billederne er begge fra pinterest.com

Ingen kommentarer: