mandag den 21. september 2020

Tilbageblik på ferien del 3

 Vores miderste uge var i en hytte på en campingplads jeg havde booket til os omkring Ebeltoft. Grunden til at jeg valgte en campingplads var af flere grunde. Denne havde en opvarmet pool (som jeg dog personligt ikke kom i, for det var simpelthen for røv koldt for mig i luften), den havde legeplads og hoppepude, og så kunne ungerne dermed finde nogen af lege med, når vi var hjemme på pladsen. Det bed mig dog lidt i røven, for naturligvis fandt de nogen at lege med, men det gjorde at de ret så meget spurgte til hvornår vi skulle "hjem til pladsen", sådan ca 5 min efter vi havde forladt den, og mindst 1000 gange mens vi var af sted på tur. 😆😒Netop fordi de meget hellere ville være på pladsen og lege i poolen med deres nyfundne legekammerater. 

Det blev da også til meget mere tid på pladsen for at de kunne lege, men vejret var ikke med os, og når man som forældre blot sidder på vandkanten og holde øje med ingen kommer til skade i en ret så kølig vind, ja så orker man det ikke alt for længe for så er man bare hammer gennemkold. Men det lykkes at fordele sol og måne mellem "af sted på tur" og "blive på pladsen". 

Vi havde en mindre nedsmeltning undervejs, men dagen efter var alt godt igen. Dog kunne jeg sagtens have pakket bilen og være kørt hjem dagen før, for det var gooooodt nok til at blive bims i kasketten over. Hurra for ferie, forskellige forventninger, forskellige intentioner og enormt mange indtryk og oplevelser. Det kan nogen gange give lidt udfordringer osv, men så må man lige snakke det igennem og lægge en evt ny plan som kan tilfredsestille alle (mere eller mindre).

Der er ingen tvivl om, at jeg havde set for mig at det havde været hammer godt vejr og vi alle kunne plaske rundt i poolen osv - næsten som at være udenlands (du ved med pool osv) når nu vi ikke kom af sted i år, men sådan skulle det ikke være for vejret viste sig fra den langt køligere side...



Til gengæld følte jeg, at vi fik udnyttet dagene og eftersom vi var på tur hver dag, så fik vi også set en del. Vi var f.eks i Randers Fjordcenter. Lille men fint. Der kunne man slibe sten, hvilket faktisk var det som vi brugte mest tid på. Vi kom en tur ned til vandet beklædt med waders, fiskenet og spande i håb om at fange lidt krabber eller små fisk. Dog blæste det ret så kraftigt lige denne dag, så vi kunne ikke komme så langt ud pga bølgerne. Men det var en sjov oplevelse at have waders på og ungerne var et stort smil hele vejen. Der var en masse andre ting vi prøvede der og tiden gik hurtigt. 

Eftersom vejret ikke var strandvejr, så skulle vi finde på andre ting at se og opleve. Vi var en tur forbi Kalø slotsruin. Det var faktisk et ret så velbesøgt sted, og det var endda sådan at man stod i kø for at komme op i det lille tårn, som stadig står der. Vildt nok. 

Vi var også ude og se 2 af de her trækæmper, for det viste sig faktisk at der var 2 i Mørke, som var en by lige ved siden af hvor vi var på camping. Naturligvis måtte vi ud og se dem, når nu vi havde set nogle af de andre på Sjælland.

En rigtig blæsevejrsdag var vi forbi Fregatten Jylland. Desværre var museet meget begrænset åbent pga covid-19, så personligt synes jeg det var en lidt tam oplevelse, men de havde så til gengæld fået lavet en form for skattejagt ombord på selve fregatten, så man kom lidt omkring og så en hel del mere end hvis man bare havde gjort det på egen hånd. Det opløftede heldigvis humøret, og gjorde at man ikke følte sig helt så snydt, når nu resten var mere eller mindre lukket ned pga corona.

Efter en tur på skibet, fik jeg en sådan lyst til en kop varm kaffe og et stykke kage. Vi forsøgte derfor at kører lidt rundt Ebeltoft by, og endte på en lille cafe nede på havnen. Lækker kage (billederne er derfra), men hold nu op jeg blev noget overrasket da jeg skulle betale. 

Du gætter aldrig hvad vi endte med at give for 4 x kage, 2 kopper kaffe (den ene sort, den anden en latte) og 2 dåse colaer... 487 kr.. 😲😲

Aldrig i min vildeste fantasi, havde jeg troet det blev så meget. Derudover proklamerede begge drenge at de absolut ikke kunne lide kagen, og sparefrans som jeg er, så endte vi voksne med at spise 2 stykker hver - det skulle jo ihvertfal ikke gå til spilde😆. Der var ingen tvivl om at det var lækre kager og med flot pynt, men det er godt sjældent at jeg giver 70 kr for et stykke kage. Eller lad mig sige det sådan - havde jeg vidste det, så havde jeg ikke købt det. Denne gang spurgte jeg ik om prisen, men bestilte bare og blev så godt overrasket da vi skulle betale. 

Så har man også prøvet det 😜
















Vi var også ude og prøve at kører på skinne cykler. Det er en form for cykel som er lavet til at køre på togskinner. Det larmer helt vildt, men sikke dog en smuk natur man kører igennem. Os voksne synes det var flot og en sjov ting. Ungerne synes det var møg kedeligt og ville meget hellere have været i poolen. Ak ak.. som man kan ramme forkert med at finde noget alle synes om.. haha.. 😄

Ugen fløj af sted og vi sluttede ugen af med at være en dag i Djurs sommerland. Vi er så heldige, at kende nogle som bor i Grenå, så vi kom og overnattede der et par nætter, og tog derfra til sommerlandet og en tur på stranden. Grenå strand er lækker. Lækkert sand og kilometer lang. Det endte nemlig med, at være en nogenlunde ok stranddag mht vejret, mens vi var der.

Sidste uge hjemme, bød på venner, en tur på bakken og så endte det hele jo med at sommer endelig sådan rigtig kom og vi var derfor 2-3 dage bare på stranden som eneste udflugtsmål. 

Dermed sluttede vi af med, at jeg følte at vi havde fået lidt af det hele. Perfekt ferie!!

Vi fik set en masse, havde en masse skønne oplevelser sammen, fik badet og bare slappet af på stranden og kom virkelig ned i gear. 

Det er ingen hemmelighed, at jeg stadig godt ville have været i Italien som ellers var planen, men ferien hjemme i DK blev nu alligevel helt perfekt !! 💗💗


Ingen kommentarer: