søndag den 8. december 2013

Low Carb brød & hjemmelavet marmelade

Fredag blev til en hjemmearbejdsdag pga vejret. Ingen grund til at køre i bil i 45 min for at komme på job, når man har muligheden for at arbejde hjemme vel ? Det synes jeg ikke. Det blæste stadig en hel del hos mig og med at par hagl byger kastet ind hist og pist, så tænkte jeg op til flere gange at det var en klog beslutning.

Jeg havde ik fået handlet ind - dvs at jeg var løbet tør for den græske yogurt og havde lyst til andet end scrambles æg, så smed nogle ingredienser sammen og endte med dette Low Carb brød inkl. hjemmelavet marmelade (det blev dog lidt tyndt idet, men smagen fejlede intet)


Opskrift på brød :

150 gr mandler
35 gr valnødder
40 gr hasselnødder
4 æg
1 tsk bagepulver
½ tsk salt
1 dl cremefraiche
1 dl Fiberhusk
3 spsk olie (ikke oliven)

Blend nødderne fint i din blender/foodprocesser. Put bagepulver & salt ned og rør rundt. I en anden skål tager du æggene og cremefraiche og blander sammen. Hæld derefter din "nøddeblanding" samt fiberhusken i og rør rundt.
Husk 3 spsk olie. 
Dejen skal ligne tyk grød.

Læg bagepapir i en brødform, hæld dejen i og bag midt i ovnen i 45 min på 180 gr.

Lad det køle af på en rist.... Enjoy :-)  

Marmelade :

100 gr frosne jordbær (eller anden bær som du ønsker)
1 spsk Sukrin
1 tsk vanilie pulver eller vanilie korn fra en stang.
 lidt vand

Sæt alle ingredienserne over i en lille gryde. Lad det stå på lav varme i ca 30 min (evt mindre). Indtil bærerne er tøet op og varme. 
Hæld over på et syltetøjsglas og brug din stavblender til at få det til en ensartet grød. Vupti - færdig !!!
Skal opbevares i køleskabet da der jo på ingen måde er konserveringsmidler i. 

Ingen kommentarer: