tirsdag den 6. oktober 2020

Dårlige vaner kan være svære at spotte og ændre

Hvor mange dårlige vaner har du?? Kender du til dem? Jeg er 100% sikker på, at du kender til en del, men hvad med alle dem som du ikke lægger mærke til du har...
Der er sikkert også en del.

Personligt har jeg nogle som jeg ved om, og ja jeg har da helt klart også en masse jeg ikke selv bemærker, men dem kan jeg jo ikke så godt fortælle om. For jeg kender jo ik til dem....😆
 
En af de vaner jeg ved er dårlig, er den vane at gå for sent i seng (på hverdage). Næsten hver morgen siger jeg højt til min mand - "i aften skal jeg altså tidligere i seng. Jeg skal ikke lige så sent i seng som igår"... og hver aften ender det alligevel med at jeg kommer for sent i seng og dermed får sovet for lidt, vågner op træt næste morgen - og siger samme ting.
Næsten lige før mine hverdags morgener minder om den der film "en ny dag truer"... 😅
 
Få dage er jeg bedre til at komme tidligere i seng, men de kan virkelig tælles på én hånd.
 
Det er en super dårlig vane, jeg er mega bekendt med den og jeg kan ikke få den brudt. Det som gør den endnu dårligere er, at jeg f.eks ligger og læse i en bog. Sætter min alarm til at ringe, for så derefter at lukke bogen, men i stedet liiiiiiige tjekke instagram, facebook og mailen. 
SÅÅÅÅ dumt!! Enten skal jeg jo så tilpasse tid i min alarm til også at kunne surfe rundt på nettet til de sidste "latterlige" nyheder, eller også bør jeg bare lukke bogen og rent faktisk gå i seng. 
Nok mere det sidste, for det er jo ikke sådan at jeg rent faktisk går glip af noget super spændende ved IKKE at tjekke f.eks instagram kl bæ om aftenen.
Det er simpelthen bare for dumt! Og.. jeg ved det godt selv.

Jeg har nemlig hver morgen de bedste intentioner om, at i aften...  der kommer jeg i ordentlig tid i seng, og jeg stener ikke spil eller sociale medier lige inden sengetid.

Hvad med dig? Er du god til at komme ordenlig tid i seng? Er du mon morgen eller aften menneske? Det er vel det man kalder det. Jeg opfatter mig lidt som en gråzone, for jeg elsker at sove og gerne længe, men jeg kan ikke gå super tidligt i seng og ville have svært ved hver aften at gå i seng kl 21.30 f.eks.

Omvendt er jeg ikke super klar i bøtten kl 22.00 om aftenen. Der gider jeg simple ting som madpakker, bøger, en film eller spil som ik kræver den store tankevirksomhed. 


Har du mon andre dårlige vaner? Måske er du typen som køber slik, selvom du siger til dig selv, at det skal du ikke, for du spiser det hele. Eller typen som lader dine sokker ligge på gulvet fremfor at smide dem i vasketøjskurven. Eller måske, har du en vane for at drikke for meget kaffe i løber af dagen.

Du ved jo selv bedst hvilke vaner du har, og hvilke du selv synes er dårlige.

Mange vaner er jo gode. Det der kan være svært er nogle gange at kunne skelne imellem hvornår en vaner går fra at være god til at være dårlig. 

Vi har morgenrutiner som jo er blevet til vaner. Hvis du spørger mig, så tænker jeg at alle stort set er gode vaner, men hvis jeg detaljeret fortalte dig om vores morgen, så ville du nok godt kunne finde vaner som du ikke ville definere som gode, men som jeg definere som gode eller helt ok at have. 

Skægt ikke? 😉


Ingen kommentarer: