tirsdag den 4. februar 2014

Det handler stadig om at holde sig sund...

Det handler stadig om at holde sig sund og igang selvom man er gravid. Det at være gravid er jo ingen sygdom. Selvom en del nu hurtigt gør det til det. Lidt trist - faktisk florerede der en artikel på FB forleden dag hvor det åbenbart viser sig at jordemødre giver sygemeldinger ud som bolsjer. Lidt trist for nogle har brug for en sygemelding fordi de ikke er gode til at passe på sig selv (mig selv inkl i min første graviditet), mens andre ikke er blege for at tage den og skynde sig at melde sig syge fra jobbet uden egentlig at være det.

Jo jeg glæder mig da til at kunne have sidste dag fra jobbet, men jeg er jo ikke chikaneret af mave/baby så hvorfor skulle jeg gå rundt derhjemme?

Jeg var forbi min jordemoder igår og man kommer ind på emnet kost mens man er der. Eller det bør man vist, men hendes kommentar var "ja vi behøver vist ikke tale særlig meget om kost - du ser jo ud til at gøre alt det rigtige"... jo tak. Det er da dejligt at høre og ja vil mene at jeg gør det rigtige.

Eneste som stadig mangler at blive rigtig godt er motionsdelen, men det skal nok komme. Sålænge jeg ikke fylder mig med flødeskumskager liggende på sofaen, så vil jeg mene at man er på den rigtige sti. Ej det er jo ikke kun flødeskumskager som er dårlige for en selv og barn, men du forstår nok min tankegang.

Jeg spiste jo ik rigtig ris, pasta, brød og kartofler inden graviditet, men har her efter tilladt lidt mere pasta og brød ind i kosten. Hvorfor ?
Mest fordi alle steder du søger efter råd står der at du helst skal have en del fibre ind i din kost ex brød. Jeg har derfor valgt nogle dage at tage en skive rugbrød eller 2 som frokost. Det hænger også sammen med at jeg stadig ikke kan spise helt samme ting som før. Ikke fordi jeg ikke vil men simpelthen fordi jeg får en smule kvalme ved tanken om dem. Ex har jeg ik spist græsk yogurth i evigheder snart - jeg har bare ik lyst til det... trist. I stedet har jeg kunne spise sødmælksyogurt så mange morgener er stadig "mælke baseret".

Derudover er det som om hjernen pt ik bryder sig om fløde eller for fede ting. Skørt for jeg har ikke fobi eller noget, men har ingen nogen speciel grund andet end jeg får kvalme ved tanken. Måske er det min hjernes måde at sige "du er bagud på træning, så det at skulle fordøje et meget stort måltid med masser af fedt er ik optimalt for dig"... Men max usundt er det heller ik - man skal igen bare husk at afstemme sine måltider.

Jeg ville som sagt rigtig gerne spise efter LCHF inden men måtte justere ind pga min vægt blev forøget (for meget .. kun fordi jeg elskede alle de ting man skulle/måtte spise). Nu ville jeg stadig gerne spise efter det, men får kvalme ved tanken om mange af opskrifterne så det må vente til bebs er ude.
Indtil da forsøger jeg bare at spise varieret, masser af grønt, sundt og huske at få nok væske.


Her er et par billede af lidt af den aftensmad jeg har nydt på det seneste.
Øverst til venstre : pasta med "kødsovs" som var spicet op med grøn thai curry og diverse andre krydderier. Tilbehør - persille, frisk basilikum, revet parmasan og friskpresset citron saft. Uhmm 

Øverst til højre: tomat, avokado, agurk, rødløg, pesto og feta ost. Frisk citron saft over. 

Nederst til venstre: tomater, mozarella, frisk basilikum, rødløg og pesto. lidt oliven olie over.

Nederst til venstre : hjemmelavet cheeseburger inkl jalapenos! Nam nam.. 


Et lille andet billede fra forleden dag - "reste middag". Laks fra dagen før, tomater, frisk basilikum, feta ost, frisk pasta og kogt blomkål. Tog max 10 min at lave (altså tilbehøret for laksen fra jo fra dagen før)
 

Ingen kommentarer: