torsdag den 10. oktober 2013

LCHF pandekager ! uhmm....

Jeg blev inspireret til at spise dagens frokost i form af pandekager via Madbandittens hjemmeside.

http://www.madbanditten.dk/2013/10/05/easy-peasy-pancakes-nemme-madpandekager/

Der fandt jeg en opskrift på madpandekager, dog tilføjede jeg en enkelt anden ting end der stod i opskriften. (og undlod noget andet) Det forringede dog på ingen måde resultatet.

Opskrift:

2 æg
1 skvat fløde
1-1½ spsk loppefrøskaller
ca 2 spsk flødeost natural
(Lidt ekstra mælk hvis du synes dejen bliver for tyk)

Bland det hele godt sammen, lav dem på panden. Gerne i kokos olie eller smør.

Vær opmærksom på at røre i "dejen" undervejs for ellers ender du ud med at sidste pandekage har fået alle loppeskallerne, og næsten ingen i den første. Derudover kan du starte med en lille smule fløde, se af hvor tyk det bliver og tilføje noget mere. Efter kort tid bliver det nemlig tykkere da loppeskallerne jo begynder at blive opløst/bløde = det tykner hvilket det skal. Jeg måtte tilsætte lidt ekstra mælk.

Jeg fik 4 små ud af denne blanding og kunne ikke spise mere end 2 stk inkl. mit pålæg, som bestod ad ½ avokado, et par skiver røget ørred, lidt flødeost smurt på og lidt frisk basilikum

UHMMMMM..... hvor smagte det bare fantastisk !!

Der er 2 stk i overskud - den hurtige læser havde allerede regnet dette ud - som jeg tror sønnen gerne vil have her til aften. Dog vil jeg gætte på at han ik lige tilføjer laks, men nok nærmere chokolade..
Det skal der være plads til og jo vi har også nutella her hjemme. :-)
Jeg ser ingen grund til at mit barn ikke må spise det, sålænge han er glad .... så er moren også glad. Eller er det omvendt ?? hi hi.. sålænge moren er glad så er barnet ??
Anyway - pandekager er et hit hos sønnen, så de 2 resterende er hermed "spærret" til ham.

Fløde.. .tænker du måske.. Uhmm... det er helt korrekt. Jeg tror på det der med, at man spiser sig mæt i gode fede ting. Jeg forsøger såvidt muligt at få lavet lidt om på kosten. Dvs at jeg stadig holder mig fra brød, pasta, ris og kartofler (på nær meget FÅ gange hvis jeg ik har noget andet alternativ og er ude til middag) og spiser en hel del grønt til mine måltider.
Næste skridt vil være at tilsætte noget af det sunde fedt for dermed at være mæt i længere tid. Jeg synes det lyder utrolig tiltrækkende at spise efter LCHF principperne, og kommer også til at investere i et par bøger her de næste par dage.
Først starter jeg med Jane's bog - "Spis dig mæt og glad". :-) Glæder mig !!!
Jeg har prøvet en enkelt dessert eller 2 tidligere og det var helt fantastisk :-) men hvem kan ikke også lide en pannacotta hva? Lavet på fløde og vaniliestang... uhhmm.... 


Har du prøvet nogle af opskrifterne udfra LCHF principperne? 
Hvornår er man fedt forskrækket efter din mening? 


Ingen kommentarer: