torsdag den 19. juni 2014

Frokost LCHF Style - I love it !

Nogen kan måske huske, at jeg for lang tid tilbage skar alt hvad der hed pasta, ris, kartofler og brød ud af min daglige kost. Nogen kan så måske også huske at jeg fortalte, at jeg var nødsaget til tage det lidt ind igen her under graviditeten.
Jeg følte ihvertfal en forbedring på min mave (altså mht det der kommer ud - sorry for detaljerne) da jeg tilførte lidt mere fiber i form af rugbrød mens jeg spiste jerntabeletter. Det skal man når man er gravid da du skal bruge det til al det ekstra blod du producere.
Nå men jeg har da nydt det til tider - omvendt jeg kan bare stadig mærke den indflydelse det nogen gang kan have på min krop. Det er så weird...

Med fare for at lyde fanatisk eller noget, så ex når jeg i weekenderne spiser hvidt brød til morgenmad (hvilket jeg har haft gjort de sidste mange måneder) så går der ikke længe før end jeg er død træt. Som i "jeg-tro-jeg-går-i-seng-igen" træt.
Det er jeg ikke på hverdage hvor morgenmaden 9 ud af 10 gange står på græsk yogurth med frugt og min egen mysli.
Selv de dage hvor jeg spiser havregrød sammen med min søn har jeg ikke samme form for træthed over mig.
Så kan man jo sige hvad man vil. Nogle ville måske sige at det er fordi det er weekend og jeg er i søvn underskud. Andre vil måske give skylden på graviditeten, men jeg havde det på samme måde inden babymave, hvis jeg havde spist hvidt brød på en weekend dag.

Lidt samme som hvis jeg ex spiser vingummi en aften (jeg spiser stort set aldrig vingummi. Hvis jeg spiser slik er det som oftest chokolade jeg nyder), så kan jeg nærmest have "tømmermænd" dagen efter.
Crazy ik? Jeg havde den fornemmelse forleden dag hvor jeg om fredagen havde spist sushi og vingummi som aften slik. Jeg drak IKKE alkohol og kom i ordentlig tid i seng og alligevel føltes kroppen dagen efter som om jeg havde været på druk.
Det er altid sådan hvis jeg ik har spist vingummi længe.

Jeg har (endnu) ikke sagt, at min søn ikke må få det og jeg spiser det også selv. Jeg får det jo ik ligefrem fysisk dårligt af det eller ondt i hovede eller mave osv. Jeg kan bare mærke, at min krop skal bearbejde det som den har fået dagen før. Det er ikke på samme måde hvis jeg har spist vingummi over nogle dage - dvs der får kroppen det flere dage i træk og dermed kan jeg ik mærke samme reaktion.
Min point med dette er bare, at jeg er overrasket over hvor langt jeg er kommet mht at lytte til ens krops signaler og sætte det sammen med hvad man har spist.

Jeg går ikke rundt og slår mig selv i hovedet over at have spist pasta, ris og kartofler de sidste mange måneder og jeg vil efter fødslen (når man ik behøver tage de her jernpiller mere) højst sandsynligt skru mest over på ikke at spise det længere, men jeg vil stadig have dage hvor jeg vil nyde pasta.
Pasta er nu engang noget jeg synes kan smage helt fantastisk.
Det samme med brød - her taler vi ikke rugbrød eller hvidt luft brød, men hjemmebagt franskbrød med kerner eller hjemmelavet kanelsnegle. Det vil jeg stadig nyde. Ligesom jeg altid har gjort.

For lige at komme ind på sporet omkring det med LCHF frokosten, så spiser jeg oftest frokost hjemme som er inspireret af LCHF.


Her er et exempel på hvad jeg fik forleden dag (altså igår fik jeg smoothie og dagen før stod den på rugbrød med leverpostej, så nej der er også andre dage hvor jeg ikke spiser LCHF style).

Det mættede længe og jeg synes personligt ik det er besværligt at lave. Det tager for mig ingen tid at lave.
Æggene koger jeg i en æggekoger og mens de er igang så hakker jeg grøntsagerne og mixer tun mousen sammen.
Selve tun mousen er bare en dåse tun (helst i olie) med et par tsk fulde mayo (hellmans synes jeg er bedst), salt & peber og lidt citron saft. Vupti :)

Der kommer et indlæg mere indenfor ikke sålænge med et andet forslag til en omgang frokost - LCHF style.

Wait for it... wait for it...


Ingen kommentarer: