lørdag den 7. juni 2014

Hvad du bør have i dit køleskab / køkken

Der var en artikel på Fitsugar.com forleden dag ang. hvad et sundt køleskab skulle indeholde. Altså de remsede ikke alt op, men de nævnte 10 ting som det burde.

Jeg var naturligvis nysgerrig for lige at lave en lille hurtig test på om mit køleskab så gik med ind under deres kategori af sundt... altså om jeg havde de 10 ting.

Det var sjovt, men også dejligt at se, at jeg havde 8 ud af de 10 ting.

Her er hvad de nævnte af 10 ting :

  1. Peanutbutter (faktisk skrev de nut butter, men jeg kan bedst lide peanutbutter)
  2. Frugter - frisk frugt
  3. Protein - altså kød/kylling. Helst gerne færdig stegt så du på travle dage ik falder i fælden og vælger den hurtige nødløsning af junk food. 
  4. Skåret grøntsager
  5. Frisk citron
  6. Græsk yogurth
  7. Æg
  8. Hummus
  9. Frisk/rå spinat
  10. Mandelmælk
Kan du mon gætte de 2 ting som jeg ikke har som fast standard i mit køleskab/køkken?
  •  Hummus 
  • Mandelmælk
Det er nu ikke fordi jeg ikke kan lide nogen af dem, men jeg har bare ikke endnu tilført dem. Jeg har med mellemrum rismælk stående til at lave smoothies af, men jeg har faktisk ik haft prøvet at smage mandelmælk endnu overhovedet. Jeg overvejer snart at prøve at lave min egen. Mest bare for at prøve at se hvordan det smager.

De andre ting har jeg altid "på lager". Mine grøntsager er dog ikke skåret ud på forhånd og ligger klar, men jeg har altid grøntsager i køleskabet. Det samme gælder frisk citron og faktisk også ingefær. Når jeg laver mine salater kan jeg (vi) bedst lide at der er presset lidt citron saft udover og en lille smule god oliven olie. Ikke så det sejler i det, men bare en lille smule så man kan smage det.
Mht kødet - jeg har altid kød/kylling, men mest på frost. Ikke fordi vi ikke spiser det, men jeg er typen som handler stort ind og fylder fryseren op så jeg er fri for at handle hver dag.

Dette er klart noget jeg vil anbefale til andre også at gøre. Både fordi du sparer penge & tid, men du risikere heller ik at stå nede i supermarkedet på tom mave og hælde i kurven af alt muligt skidt. Ex kiks, småkager, slik & andet junk.

Det bedste du kan gøre er at handle ind på fuld mave (altså hvor den ikke skriger efter mad). Hav en indkøbs seddel klar og køb helst kun hvad der står på den. Igen du sparer penge og kommer ikke ud i de her "hovsa" indkøb.
 
Billedet er fra Pinterest.com men jeg synes det er en god snack at servere for gæster. Den består jo af fetaost, oliven, agurk og tomat... 

Derudover har jeg også altid :

  • God mayo (vi bruger Hellmanns)
  • Feta ost
  • Alm ost (& evt en blåskimmel ost)
  • Smør
  • Mælk
  • Oliven 
  • Kapers
  • Karry paste (oftest rød)
  • Samba Olek
Jeg har et køleskab som aldrig er tomt (jo når vi er ude og rejse er det tættere på tomt), så hvis jeg skal remse alt op hvad det som regel indeholder bliver listen meget lang. Dog kan jeg bedst lide at der er grøntsager, frisk frugt, æg, mælk, ost og mayo for så ved jeg at jeg altid lige kan bikse noget sammen som både smager godt, men også er sundt og mætter længe.


Ingen kommentarer: