torsdag den 10. april 2014

Åh fryd.. åhh lykke...

Jeg fik endelig som sagt købt min juice maskine og selvom der er visse ting at have i baghovedet, så er det altså bare KLASSE at kunne lave sine egne velsmagende juices.

Det du skal have i baghovedet,er blandt andet, at når du juicer dine frugter & grøntsager så føles det ikke af noget når du smæsker dem i dig, MEN... det tæller jo stadig i kalorie regnskabet. Her tænker jeg nu mest på frugterne og frugtsukkeret for grøntsager kan du jo nærmest ik få nok af (læs:nærmest som i al mad tæller i kalorieregnskabet).

Nu er det ikke sådan at jeg pt tæller kalorier. Jeg forsøger uden tvivl at begrænse mit sukkerforbrug om det så er frugtsukker eller kunstigt sukker eller "kage" sukker. Det går ikke altid lige godt.. ha ha ha...
Der er ingen tvivl om at jeg burde spise endnu mindre af de søde sager, men jeg overdriver stadig ikke min indtagelse - dog er der røget en hel del mere ind end inden graviditet. Hvorfor ? Tja nok fordi at jeg ved, at jeg ikke kan gøre så super meget ved min stigende vægt anyway, og normalt ville jeg jo træne det væk eller tænke "hmmm... er det noget jeg behøver eller kan jeg undvære det?".
Hvorfor tænker jeg ik det mere ? Det gør jeg i nogle tilfælde, men hvor det måske var mere 90% af tiden jeg tænker sådan, så er vi nede på 60% af tiden nu.
Om jeg så spiste som en mus, spiste mega sundt AL THE TIME... hoppede rundt som en gal (ha ! som om min krop ville tillade det! ) så vil kroppen min jo stadig ændre form OG der vil stadig komme ekstra kg på.
Nej jeg ønsker ikke at blive et fedt bjerg og nej jeg ønsker ikke at producere chokolade baby, men jo jeg tillader mig mere frugtsukker og alm sukker end før.

Føler jeg mig større ? Ja det ved gud grød jeg gør... men det hører vist til i et andet indlæg.. fnis..

Tilbage til min vidunderlige juice maskine. 

Jeg ELSKER den... men ok omvendt så elsker jeg også min kenwood røremaskine samt min Nespresso kaffemaskine - hvad er der lige med mig og maskiner ?? Jeg er på ingen måde sådan en af de her teknik freaks som bare må eje alt det nye udstyr (det har jeg hverken plads eller penge til og ofte gider jeg slet ikke sætte min ind i hvad der kommer af nye påfund) men de få jeg har er jeg mega happy for at eje.

Jeg har en lille opskrifts bog på juicer og smoothies, men jeg har endnu ikke afprøvet dem. Jeg har istedet bare juicet hvad jeg havde lyst til at sætte sammen.

 Ja det er på billedet kun frugt, men jeg har lavet juicer bestående af både frugt og grøntsager :-)


Forleden dag havde jeg hovedepine om morgenen (hvilket jeg ellers aldrig har), så jeg havde bare SÅÅÅÅ meget lyst til en omgang friske vitaminer & sukker..i dette tilfælde blev det frugtsukker. 
Jeg lavede derfor en som bestod af dette :

2 store gulerødder
1 håndfuld frisk spinat
1 kiwi
1 rødbede
1 æble
ca 2 cm ingefær
½ squash
1 skive ananas (ca 2 cm tyk)

Vupti - i juice maskinen og indenfor 2 min max, så havde den kørt det hele igennem og jeg stod tilbage med en skøn omgang juice. Ahhh hvor den smagte godt.
Jeg aner vitterligt ik hvad denne indeholdt af kalorie for jeg vejede jo ikke tingene inden, men det kunne da være meget sjovt at regne det ud en dag..

Du kan ikke smage spinaten eller squashen, så du behøver ik være nervøs for det. Jeg synes personligt, at det som blænder mest igennem er ingefær og lidt rødbede samt kiwi. Lyder måske ikke som noget som ville smage mega godt - men prøv det. Du vil blive overrasket.

Hvis du har plads og råd til en sådan maskine (Ps jeg købte min i sidste uge - der var de på tilbud i Elgiganten til 699 kr, så hold øje... de sættes nogle gange ned som du kan se) så vil jeg klart anbefale at købe en.

Til info skal det sige, at alt det som jeg skrev ovenfor gav ca 500 ml, så skal du kun have hvad som svarer til 1 glas så skal du virkelig scale ned.
Til 1 glas ville jeg nok kun lave 1 gulerod, ½-1 cm ingefær, ½ kiwi, ingen squash, 1 håndfuld spinat, ½ æble, evt ingen rødbede og kun en meget tynd skive ananas.
Personligt er jeg mest fan af en lidt større portion. :-)

Jeg drikker ikke en juice hver dag men har indtil videre lavet juice på den 4 gange (don't kill me hvis det nu er 5 gange) og indtil videre synes jeg ikke det har slugt en kæmpe del af mit madbudget.
Har et vennepar som ellers have brugt 2000 kr på juicer, MEN... det var hvor de var på en juice kur - 2 personer.
Jeg købte ind i fredags for 260 kr og de frugter/grøntsager er endnu ik brugt op OG det er inkl frugt som kom med på madpakken hos lille manden samt grøntsager som i stedet blev brugt til aftensmaden (jeg havde købt et broccoli hovede som jeg ville prøve at juice, men det har vi spist i stedet.. hi hi).


Hovedepinen gik forresten væk :-)

Ingen kommentarer: