tirsdag den 1. april 2014

Du er som minimum nød til at løbe et ½ maraton !!!

Er det bare mig eller er det lidt sådan det er blevet derude? Måske jeg er oversensitiv i disse dage måneder, men jeg synes det efterhånden er blevet en trend, at du bør træne efter at løbe et ½ maraton.

Nu kommer jeg personligt nok aldrig til at løbe det. Jeg kan slet slet ikke forestille mig det. Det længste jeg har løbet er 7,4 km og jeg synes ik at det var specielt sjovt. Jo jeg havde for en periode i tankerne om jeg skulle stille op i et 10 km løb eller Emitage løbet (er vist nok 13 km), men igen løb har aldrig været det jeg har været bedst til så hvorfor skulle jeg vælge at forlænge løbe distancen til hele 21 km ????
Nej tak !!

Nå men nu er det jo ikke mig, men mere at jeg synes det vrimler med folk som starter de hersens maratoner (om det så er ½ eller hel maraton er næsten hip om hap.. dem som har løbet 1 eller 2 stk ½ maratoner træner allerede mod en hel maraton).

Så sent som i weekenden fik jeg en besked fra en i vennekredsen som ikke kunne ses til middag (spontan indbydelse fra vores side af) da hun skulle løbe ½ maraton.
Hun havde modtaget en udfordring 14 dage forinden om at løbe det - og vi snakker altså et kvindemennesker som IKKE havde trænet imod det. Jo jo hvor herre bevares det skal lige nævnes, at hun altså til hverdag dyrker en del sport, så det var jo ik fra nul til ½ maraton, men alligevel....Jeg mener hun plejer at løbe ml små 5 km til lidt over 10km, så i min verden var det noget af et spring at løbe 21, 1 km (eller hvad den præcise afstand nu er).

Derudover kan jeg se at det vrimler med folk i blog verdenen som poster indlæg om at de enten træner mod et sådan løb eller lige har overstået et.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er noget af en udvikling vi har taget os. Fra før at "bare ville" være i god form til, at nu det nærmest er alle som starter diverse maratoner og Iron man (3/4, ½ eller hel Iron man/woman).
Jo jo .. jeg synes det er en god udvikling at det ikke kun er alle (i dk) som vælger at smide sig i sofaen dagligt, men jeg synes ikke lige altid at det er den helt sunde tilgang vi har til motion / kost / velvære.

Jeg synes ikke mindre godt om de mennesker som træner mod det eller som starter alle de her løb, men jeg har jo stadig mine holdninger til det og det skal der være plads til. Ligesom du skal have dine meninger.

Har du selv startet et løb?
½ eller hel maraton ? Træner du mod et ?

Hvad er din holdning til "Danmarks" udvikling af maratoner ?

Source: reddit.com

2 kommentarer:

Karina sagde ...

Altså - helt ærligt... Må man ikke helt og aldeles selv om det? Uden at vide det, så forestiller jeg mig ikke, at der er nogen der klandrer dig for IKKE at ville løbe længere distancer. Hvorfor så klandre os der gerne vil? Jeg forventer ikke at resten af omgangskredsen følger trop, bare fordi JEG får et kick ud af at løbe lange distancer. Hver må da gøre præcis det de har det allerfedest med. Også dig! :)

Miranda sagde ...

Hej Karina

Tusind tak for din kommentaer - jeg elsker kommentarer :-)

Du har HELT ret.. :) Alle må selv om det, som jeg også skrev. :-)
Du må meget gerne løbe alt det du gerne vil, ligesom alle andre. :-) Jeg hader ikke dig (eller for den sags skyld andre) for at finde en glæde ved at løbe. Jeg har også skrevet indlæg om det tidligere, at jeg da ville ønske jeg selv fandt det sjovt. Der er så mange som synes det er helt fantastisk og det er jo skønt at de har det sådan. Så hvis du følte dig truffet over mit indlæg beklager jeg. :-)

Jeg siger bare, at jeg oplever, at det er blevet en trend at skulle løbe dem.

Du og alle andre skal naturligvis gøre hvad I finder alle sjovest - jeg er så enig, men husk på at dette bare var mine tanker omkring hvad jeg ser/læser/oplever derude.

Håber du har lyst til at give lyd med igen en anden gang - du skal være mere end velkommen.
Ha en skøn dag :-) :-)