onsdag den 9. april 2014

Skal man have dessert, så lad det være LCHF style !

Wup.. wup.. Kæresten havde jo fødselsdag her i sidste uge og dermed var huset fyldt af gæster over 2 dage. ha ha ha.. lyder som den helt store invension men det var nu mere fordi at selve fødselsdagen var på en torsdag og med bebs i maven (som altså tager en smule opmærksomhed, kræfter og energi..) samt at jeg så skulle diske op med 3 retters menu for 8 personer efter en arbejdsdag, gjorde at vi delte det op.

Et vennepar om torsdagen til "snyde mad" aka sushi og 2 sæt venner om lørdagen var en klart bedre fordeling.
Jeg er jo ikke helt typen som køber mig til en masse færdig lavet (både fordi jeg elsker at bage/lave det selv, men også fordi jeg synes det er rarest at vide hvad der er i, samt det er da altid super fedt at høste komplimenter for det man selv har kokkereret) mad så brugte jeg en del af lørdagen på at bage foccacia brød, lave chokolademouse, tapanade, salat og perlebyg salat.
Dvs menuen var :

  • Foccacia brød med oliventapanade samt oliven og ristede mandler med salt
  • Oksefilet på gril, perlebyg salat med tomater og friske krydderurter samt "alm. blandet" ved siden af
  • Chokolademouse
 Jeg bruger gerne opskrifter fra opskriftsbøger og denne gang var ingen undtagelse. Det vil med andre ord betyde, at eneste jeg kan sige jeg 100% selv designede var den alm salat.
Resten var andres "opfindelser".

Det gør jo ikke menyen eller oplevelsen ringere og man skal ikke være bleg for at lave mad efter opskriftsbøger. Kæresten - han bliver lidt små stresset når jeg afprøver nye opskrifter samme dag som gæsterne kommer - eller rettere sagt han ville aldrig gøre det samme dag, men oftest ender det ud perfekt. (ofte.. he he... men ikke altid)

Jeg lavede ex LCHF chokolade mouse efter Jane Faerber's opskrift. Uhmm.... den gik rent ind hos alle. Personligt måtte jeg dele min portion op over 2 dage, men det er mere pga bebs fylder mere i det indre og mindre plads til selve mavesækken. Dog kunne jeg så nyde den igen dagen efter - HA !! Total optur ...

Du må næsten hellere suse ned og købe bogen : "spis dig mæt og glad". Den er fyldt med gode opskrifter. Jeg har endnu ikke prøvet dem alle, men ex chokolade mousen har jeg efterhånden lavet et par gange... uhmmm.... choko himlen - that's for sure !

Jeg vælger altid at tilsætte friske bær - gerne hindbær som en god modvægt til den meget søde chokolade.
Fadet med brombær, blåbær og jordbær blev også tømt så alt i alt var middagen en stor succes !!!



Ingen kommentarer: