lørdag den 19. april 2014

Rumpe & lår - lad dem komme i fokus !

Nu opdagede jeg jo at mine kære små lår, som så åbenbart ikke er helt så små mere, var vokset efter babys ankomst i sækken, så tiden er inde til at træne lår og baller!

Pt har jeg ikke haft besvær eller problemer/udfordringer når jeg har lavet squats, så jeg tænkte at forsætte så længe jeg kan.

Derfor vil jeg fra idag af og de næste 30 dage lave en lille squat omgang - vil du være med? Jeg kunne godt kalde den en challenge, men sidst var der ingen som meldte sig og tja... en enmands challenge er bare ik det samme vel?

Jeg vil dele dem op i forskellige former for squats således at jeg ikke bare lave samme almindelige squat øvelse hver dag. Både fordi det så meget hurtigt går hen og blive kedeligt, men også fordi at har man flere variationer pr gang så snyder du lidt hjernen til at synes det IKKE er mange man laver.

Dem jeg vil lave er  :

  • Alm squat
  • Squat med side løft (hvis du ikke har en mave som mig ville jeg anbefale "narrow squats" som billedet nedenfor viser)
  • Squat med kick bagud (hvis du ikke har en mave som mig ville jeg anbefale "narrow squats" som billedet nedenfor viser)
  • Zumo squats
 Se billeder nederst som illustrere - lånt af Fitsugar.com

Her er oversigten over hvor mange vi skal tage af hver pr dag :

  • Dag 1: Lav 7 af hver variant (28 stk ialt)
  • Dag 2: Lav 10 af hver variant (40 stk ialt)
  • Dag 3: Lav 7 af hver variant x 2 omgange (56 stk ialt)
  • Dag 4: Hvile dag
  • Dag 5: Lav 5 af hver variant x 3 omgange (60 stk ialt)
  • Dag 6: Lav 10 af hver variant (40 stk ialt)
  • Dag 7: Lav 8 af hver variant x 2 omgange (64 stk ialt)
  • Dag 8: Hvile dag
  • Dag 9: Lav 8 af hver variant x 2 omgange (64 stk ialt)
  • Dag 10: Lav 5 af hver variant x 3 omgange (60 stk ialt)
  • Dag 11: Lav 10 af hver variant x 2 omgange (80 stk ialt)
  • Dag 12: Hvile dag
  • Dag 13: Lav 7 af hver variant x 3 omgange (84 stk i alt)
  • Dag 14: Lav 10 af hver variant x 3 omgange (120 ialt)
  • Dag 15: Lav 6 af hver variant x 4 omgange (96 stk ialt)
  • Dag 16: Hvile dag
  • Dag 17: Lav 10 af hver variant x 3 omgange (120 stk ialt)
  • Dag 18: Lav 7 af hver variant x 3 omgange (84 stk ialt)
  • Dag 19: Lav 9 af hver variant x 4 omgange (144 ialt)
  • Dag 20: Hvile dag
  • Dag 21: Lav 10 af hver variant x 4 omgange (160 stk ialt)
  • Dag 22: Lav 7 af hver variant x 3 omgange (84 stk i alt)
  • Dag 23: Lav 13 af hver variant x 3 omgange (156 stk ialt)
  • Dag 24: Hvile dag
  • Dag 25: Lav 15 af hver variant x 3 omgange (180 stk ialt)
  • Dag 26: Lav 18 af hver variant x 2 omgange (144 stk ialt)
  • Dag 27: Lav 16 af hver variant x 3 omgange (192 stk ialt)
  • Dag 28: Hvile dag (næsten færdig....kun 2 dage endnu )
  • Dag 29: Lav 18 af hver variant x 3 omgange (216 stk ialt)
  • Dag 30: ... SIDSTE DAG.. Juhuu ?? Lav 15 af hver variant x 4 omgange (240 stk ialt)

Synes du det lyder hårdt ? Det synes jeg faktisk ik. Tænk på at du starter med kun 7 af hver variant. Det er jeg sikker på at vi kan overkomme.

Altså mht dem hvor der skal laves side løft eller bagud spark, så ved jeg godt at tallet ikke går lige op, men pyt med det. Start med ex højre ben og tag næste på venstre og ja så ender du med at have taget flere på det ene ben, men det går nok. Ellers kan du vælge om du vil den ene dag kun tage dem på højre, for næste dag kun at tage dem på venstre. Det bestemmer du helt selv.
Jeg ved endnu ik hvad jeg gør, men jeg vil tro at jeg lave højre, venstre, højre venstre og lader det være et ulige antal. Jeg forventer at mine ben/lår/baller nok skal blive lige trænet i længden. Vi snakker jo trods alt ikke kontinuerlig træning over de næste mange måneder, men i stedet sølle 30 dage.

Uh det skal blive sjovt at prøve. Jeg vil tro at jeg personligt laver mine om aftenen inden jeg går i seng. Det er oftest det jeg har bedst tid. Når det ikke er flere af hver så kan jeg sagtens "nå det" inden sengetid. Du vælger selv hvornår på dagen du tager dine.

Jeg tror forresten jeg laver en lille planke variant (challenge ??) når baby engang er født. Det vil nok være godt for "kernen". :) Jeg forestiller mig at det hele trænger gevaldigt til at blive trænet op, så en omgang planke variation over 30 dage vil nok være fornuftigt. Plus vi snakker altså ikke noget mega vanskeligt.
Bare rolig - vi kommer til at lægge stille ud... jeg vil jo selv være ude af træning omkring dette og der er ingen grund til at drive rovdrift på kroppen (altså min krop - din aner jeg intet til).

Måske smider jeg lidt armbøjninger oveni samtidig, men det kommer helt an på hvor meget overskud jeg har. Jeg ved jo at man helst skal vente 8 uger efter fødsel før end man begynder at træne, men spørgsmålet er hvor hårdt jeg kan overkomme at lægge ud.
Dog er armbøjninger godt for en OGSÅ når man har lille baby. Du bærer en del rundt på de små, samt du bruger dine skuldre og ryg både når du ammer, men også når du skal løfte baby op af sengen/liftet/barnevognen/gulvet osv.
Dermed er det godt at træne skuldre, ryg, bryst og arme ved at lave push ups. Lad os se ad... Der er jo lidt tid til endnu. Intet er aftalt :)

Almindelig squat :






Squat med sideløft:





Squat bagud kick: 

Zumo squat:


Ingen kommentarer: