lørdag den 5. april 2014

Træning som gravid...

Træning som gravid betyder for rigtig mange af os, at man er nød til at justere sin træning undervejs. Jeg har faktisk ik oplevet mange som har kunne forsætte som inden, men hallo - det er godt nok sejt hvis de kan. Hatten af for det!

Os andre, vi justere lidt hist og pist og tager dagene / træningerne som de kommer.

Jeg fik i mandags trænet hjemme. Fandt nogle oploaded videoer på Youtube og kørte dem så igennem.
2 x 30 min med forskellige trænere og 2x10 min med en tredje træner.

De første 30 min var en session med hele kroppen blandet. Lidt vægt træning med i og ellers både core, ben, balder og arme samt ryg.
Nr 2 trænings program / video var også 30 min hvor man kan sige at det mindede meget om det første mht hvad man gik igennem af kroppens funktioner. Dog var der kun en øvelse som gik igen. Ellers var det 2 vidt forskellige videoer.
Den ene fik klart mig til at få sved på panden da hun kørte en del balance øvelser og jeg må sige at med en ændret vægt fordeling i og med mavsen stikker mere ud, så bliver man godt udfordret på balancen.

De sidste 2x 10 min var mere graviditets pilates, men faktisk nogle fine videoer som jeg godt kunne se mig selv tage igen i weekenden. (det samme gælder første video)

Det jeg nu var mest stolt over var at jeg formåede at tage 2*12 stk armbøjninger på tæerne... specielt med tanke på at vægten ligesom er steget med hele 9 kg siden jeg blev gravid.. BUM!
Plus jeg ikke har lavet armbøjninger i meget lang tid. Så jeg var faktisk lidt stolt, men det beviser bare at ens fysisk ik nødvendigvis er helt til rotterne bare fordi man ik får trænet hver dag. Jeg havde fået oparbejdet mig en ok form inden baby, så hvis jeg kan bare vedligholde den en smule her undervejs så ved jeg at det nok skal blive nemmere at komme tilbage til formen.

Kender du nogen som har trænet under deres graviditet? Er du evt selv gravid og får du trænet/ikke trænet ?

I bund & grund handler det om at lytte til sin krops signaler, lave lettere øvelser og huske på at kroppen er igang med en stor forandring og du dermed IKKE skal presse den til det yderste indenfor træning. Det må vente til du har født. Dog skal du stadig være påpasselig efter fødsel
- du må helst ik træne før end 6 uger efter fødsel af den simple grund at kroppen lige skal have tid til at møblerere "tingene" på plads igen. Du kan også risikere at være blevet klippet/sprunget og dermed har sting forneden. Giv lige kroppen lidt tid før end du hopper tilbage i træningstøjet og giver den max gas.
- din mælkeproduktion (såfremt du ammer) kan altså blive påvirket hvis du går igang for tidligt og dermed stresser kroppen.
- du kan risikere at du ikke taber dig (som jo sikkert ellers er formålet) da kroppen går i forsvars mode pga stress over at være igang med både at få styr på hormonerne, mælkeproduktionen, det at skulle øge intensiteten pga træning og manglende søvn. Så sørg hellere for at få prioriteret god mad (sund), masser af søvn, masser af vand og hvile til kroppen. Du skal nok nå det !!!

Billedet er fra da jeg var i uge 21(dvs lidt over halvvejs). Pt er jeg i uge 25 og jeg læste lige til idag, at min livmoder er på størrelse med en fodbold... !!! Så forstår jeg bedre hvorfor mavsen buler sådan ud.. hi hi :-)

(beklager mit tøj ikke lige matcher i farverne.. ha ha.. det var ik hvad min prioritering gik på .- næmere om jeg kunne være i det eller ej :-)

Ingen kommentarer: