tirsdag den 27. maj 2014

Sund kost - også som gravid!

Det er jo ingen hemmelighed at man bør have en holdning til sund kost og leve efter det. Personligt var jeg glad for at læse, at man som gravid anbefales at spise 5-6 måltider om dagen kontra 3 da man dermed opretholder et mere stabilt blodsukker. Det er jo ikke noget nyt at du har bedre af flere små måltider, men det var nu alligevel rart at støde ind i den kendsgerning at det også gælder som gravid.

Noget som har været postivt overraskende for mig har været at (såvidt jeg kan mindes) jeg ligger på samme vægtmæssigt kurve som da jeg var gravid sidste gang.

"Jamen hvad er der så positivt i det??"  spørger du måske... tja som også sagt tidligere så var jeg en del aktiv i første graviditet. Jeg red sålænge jeg kunne (jeg mener jeg red til jeg var omkring 6 måneder henne før end jeg fik for mange smerter ved det), jeg havde jo min egen hest som SKULLE passes - dvs at jeg 4 gange pr uge som mimimun var i stalden og knokle rundt.
Denne gang stoppede jeg ridningen omkring 4,5 månede inde i graviditeten (igen pga smerter) og jeg har ikke været så aktiv mht andet træning (jeg får jo nærmest kun trænet hvad der svarer til 2-3 gange på en måned...).

Så jeg er overrasket over at jeg ved en graviditet hvor jeg ikke er særlig aktiv (ik i følge mig selv og hvad jeg har af krav / tanker om det selv) følger samme vægt kurve som da jeg var klart mere aktiv i første graviditet.
Hvad skyldes det så ??

Mit bud er, at jeg denne gang er klart mere bevist om hvad jeg putter i munden. Hvordan jeg sammensætter min kost og derudover havde jeg et bedre motions/kondi grundlag ved starten af denne graviditet end sidste.
Jeg kan ikke se hvad det ellers skulle skyldes.

Når baby er født hopper jeg tilbage på stien om intet brød, pasta, ris og kartofler i såvidt muligt udstrækning. Det synes jeg fungerede fint før, men jeg måtte lidt droppe det da jeg oplevede at få "træg" mave i starten af denne graviditet, så jeg har haft spist alle disse ting de sidste par måneder.
Dog stadig i fornuftige størrelsesforhold og dermed ik voldædt af dem.



Jeg kommer heller ik til at være fanatisk og bandlyse det, men istedet for at morgenmaden kunne indholde lyse boller (det har den gjort et par gange pt i weekenderne) så vil jeg holde mig mere til min græske yogurt. Det bliver nu ikke et problem da jeg spiser det i forvejen 6 ud af 7 dage. Planen er lidt, at jeg vil tage et par protein shakes som morgenmad efter fødsel. Hvorfor ?
Mest fordi de er hurtige og nemme at lave og smager godt. Jeg ved at der ik kommer til at være så forfærdeligt meget overskud og tid de første par måneder, og heller ikke når jeg hver anden uge skal sørge for at den store knægt kommer i skole til tiden !
Derudover synes jeg de mætter ok længe.



Mine måltider som de er idag indeholder altid et grønt indslag. Jeg har ikke svært ved at spise grøntsager i dagligdagen og jeg kan endda tage mig selv i at blive helt trist hvis jeg ik har mulighed for det (men man dør jo heldigvis ikke at af have enkelte måltider hvor de ikke er der... he he).

Min morgenmad består som oftest (med meget få undtagelser!) af græsk yogurth med frisk frugt og pt med min egen mysli. Når jeg ikke har den så bruger jeg som regel en håndfuld mandler og lidt honning.
Frokosten indtages på arbejdet og der har vi en kantine ordning, så det er lidt svære at definere hvad jeg indtager for det er jo forskelligt fra dag til dag hvad udbudet er. Som udgangspunkt spiser jeg kød (det kan være enten noget ad den varme ret eller pålæg som ex skinke) eller fisk (det er enten hvad de servere i den varme ret eller sild). Hvis intet af dette er muligt så tilføjer jeg æg til frokosten.
Derudover er ½ delen af tallerkenen dækket af grøntsager fra grøntsags bordet.
Aftensmaden er altid med grønt til. Enten salat (hjemmelavet) eller eksempelvis kogte grøntsager som brocolli, blomkål, gulerødder eller pastinakker.Oftest spiser jeg ikke kartofler eller ris til aftensmaden men bare grøntsagerne, men der er måltider hvor de indgår.

Så var der det med at spise flere end 3 måltider.. mine mellemmåltider kan variere mellem knækbrød, riskiks med peanutbutter og en banan til, en yogurth med drys, gulerodsstave/mandler/agurkestænger, frugt og en sjælen gang i mellem en protein bar. Eftermiddagen er oftest en bolle (eller rettere sagt en ½ bolle) med en banan til eller bare et stykke frugt.
MEN.... Ja for der er også et men.. jeg har også tilladt mig meget mere "usundt" end ellers. Nej det har ikke betydet at jeg har spist slik og søde sager hver dag, men det har betydet at hvor jeg oftre før har holdt mig tilbage har jeg her i graviditeten ikke helt så ofte gjort.
Hvorfor ? Fordi jeg går ind for at man er nød til at give en smule efter for de cravings man endnu engang støder på. Det har betydet at jeg har spist et par guldkarameller (og igen vi snakker 3-4 stk hvilket jo ligesom ikke er en hel pose) på en hverdags aften efter egentlig at være ret så mæt. Ganske enkelt af den grund at jeg havde den vildeste lyst til guldkarameller.
Normalt ville jeg have sagt til mig selv "du har ikke brug for dem - du har spist og skal alligevel snart i seng"... den form for filter er blevet "lidt grovere i hullerne" ... he he.. men jeg ved jo også godt at de huller bliver automatisk mindre inden meget længe.

Min holdning til sund kost er den samme som inden graviditet. Nemlig at du skal spise en masse grøntsager, få drukket en del vand i løbet af dagen, spist varieret og så lidt forarbejdet mad som muligt, men at vi samtidig nu engang er mennesker og livet handler ikke kun om begrænsninger og sult. Livet handler om at leve og have det godt og det betyder at du skal have det godt med de valg du tager - også selvom de valg nogle gange måske ikke er de bedste for dig på den længere bane, men det kan være alt afgørende for dit velbefindende nu og her.



Ingen kommentarer: