fredag den 14. juni 2013

Muffins - ca 80 kcal pr stk.. yummy !!

Endelig fik jeg tid til at bage (eller skal man sige ekspermintere???) lidt igår. Nu elsker jeg jo at bage, både kage, boller, muffins - alt nærmest !Så det var fedt at få mikset lidt sammen og ende ud med en helt ok muffin.

Nu er det her jo ikke en kage-muffin og derfor bør ens forventninger være derefter. Altså som eksempel så er det her mere som en mad muffin. Jeg er tilfreds - eneste skulle være, at jeg godt gad at de var blevet en smule højere, men tror jeg skal have lidt mere væske i dem næste gang.


Opskriften :

Jeg bruger amerikanske målesker (nemmest), men jeg har været så flink at måle det op i gram. Dog bliver det så dermed ret så skæve tal, så du kan jo opjustere / nedjustere som det passer dig.

42 gr speltmel
1,5 scoop Dessert Protein
36 gr Chia frø
60 gr fiberblanding
40 gr frossen blåbær
46 gr frossen hindbær
1 bæger past.æggehvider
1 helt æg
250 ml minimælk
1,5 tsk bagepulver

Total kcal : 1114 kcal, jeg fik 14 stk = 79,57 kcal pr muffin.

Som sagt, så vil jeg næste gang tilsætte mere væske da dejen her var ret så tyk, og de kunne sagtens være en smule mere luftige.
Dvs jeg ville nok erstatte mælken næsten gang med 200 ml græsk yougurth og 250 ml vand (evt 300 ml). Jeg har ikke lavet en udregning på denne version, men skal nok lægge opskriften op når jeg har lavet den (forsøgt mig ad).

Under alle omstændigheder smager disse små muffins stadig godt og de er en rar snack, når man er ved at være sulten om formiddagen, og lige skal have lidt til at holde sig kørende på indtil frokost.
Jeg tror jeg spiser et par stykker i morgen, sammen med en omelet og lidt frisk frugt til morgenmad.

Måske tænker du "hmmm sagde hun ikke lige at hun ville tage en uge uden brød? Hvad er dette så ? Tjo det er jo sandt at der er mel i og lidt korn (ref 60 gr fiberblanding) i, så det går vel helt / halvt under brød kategorien eller?
Jeg ved bare at jeg havde bare lysten til at bage / eksperimentere lidt igår, så denne uge "uden brød" bliver dog inkl disse..... Så må jeg vurdere om jeg synes maven de næste par dage er mere oppustet eller ej.

Ingen kommentarer: