torsdag den 28. februar 2013

Har det lidt ambivalent

Jeg er startet på at følge en via Instagram som umiddelbart lægger en masse gode inspirerende billeder af sund protein rig mad op, MEN...(jeg ved det her måske kommer til at lyde forkert, eller som om jeg er misundelig eller andet - vil godt lige slå fast at det er jeg IKKE!!!) det virker nærmest helt malplaceret at hun bliver mindre og mindre. Næsten grænsende til anoreksi krop....
Ej så slemt er det ikke endnu, men for pokker hendes arme bliver tyndere og tyndere. Hun skriver hun forsøger at bygge muskler, men hun svinder mere og mere ind.

Jeg læste et indlæg på en anden blog igår om, at det kan være meget hårdt for dem som er tynde at få kommentarer om at de er ulækre. Jeg giver oplægsholderen ret - om du er tynd eller tyk, så er det ikke andres ret at kommentere ekstremt negativt på det.
Det er sårende at høre, men jeg har også svært ved at rose ekstremt tynde for deres udseende.

Hvorfor... tja nok fordi at jeg synes at kvinder skal have den krop som de føler sig bedst i. Mange overvægtige og undervægtige føler sig jo ikke velkomne i deres egen krop. En blanding af deres egen selvopfattelse og andre opfattelse af dem. Hvor går grænsen mellem hvad det er de selv tænker og hvad andre tænker om dem?
Er det virkelig sandt at de personer som går rundt med en ekstremt tynd krop er fantastisk lykkelige? Føler sig 100% tilpas, hjemme osv? Det tror jeg ikke. Som sagt så nok fordi vi andre har tendens til at have en holdning omkring dem. Jeg har vel også.. jeg hader dem ikke, jeg synes heller ik de er ulækre eller andet. Jeg tænker bare mere om de virkelig er så lykkelige og glade som mange går og tror kommer med at have en tynd krop.

Når jeg læser hendes (den person jeg følger via Instagram) opslag, så er stort set alle billeder af store portioner af mad, snacks, desserter osv. (ja sunde og med masser af protein), men hun bliver tyndere og tyndere. Er det bare mig som har et helt forkert billede af mad? Man læser spalte op og spalte ned omkring at du skal putte samme kalorie antal i munden som du træner for at holde vægten. Hvis hun spiser alt det hun poster så må hun godt nok træne en hel del... Træne en hel del = bør opbygge muskler = bør blive større og ik kun mindre.
Nu er jeg jo hverken læge, ernæringsuddannet eller andet... dette indlæg er kun mine egne tanker omkring det.

Jeg har bare svært ved at forstå hvordan det hænger sammen. Jeg må være naiv... eller ??

Opdatering - Jeg har stoppet med at følge hende. Jeg skrev en kommentar til et af hendes billeder, som ikke var negativ og ikk var skrevet negativt. Jeg var faktisk bekymret på hendes vegne. Desværre har hun valgt at tage det som en kritik og negativ kommentar og har skrevet at hun finder det svært at se hvorfor jeg har kommenteret.
Jeg forstår ikke sådanne kommunikationer... hvorfor er det at folk tager det negativt, som en kritik hvis man har en mening, kommentar eller spørgsmål til det man ser / læser?
Om det var mit engelske som var for dårligt formuleret eller at man åbenbart ikke må komme med kommentarer med mindre det er "OMG you look amazing" osv.
Jeg kan ikke sige at personen ser fantastisk ud hvis jeg ikke synes det. 

Tidligere var jeg selv en smule trist over en kommentar til et billede jeg havde på min FB side, men som kæresten og andre sagde - lægger du et billede ud, så er det til "offentlig skue" og dermed kan du forvente positive kommentarer, men du kan også få negative. Sådan er det bare.... Der findes folk som er misundelige over andres succes (igen - dette er IKKE tilfældet med min Instagram episode), der findes folk som får det bedre hvis de får kritiseret andre (heller ikke min stil) og der er jo også dem som bare er ren og skær dårlige mennesker (HELLER IKKE MIG!!!).

Jeg havde brug for at dele disse tanker omkring dette. Du er velkommen til at komme med en kommentar hvis du har en holdning eller mening.

Ingen kommentarer: